MendriX heeft de coronacrisis aangegrepen om de organisatie verder te verbeteren, met name in het afgelopen jaar. Directeur Mark van der Hijden over de transformatie van het transportsoftwarebedrijf. ‘De mens staat op 1, dat geldt zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten.’
‘MendriX kijkt naar de logistieke wereld en ziet dat dingen niet gaan zoals zou moeten. Het zit al twintig jaar in ons DNA om te innoveren.’ Mark van der Hijden beseft als geen ander dat het altijd beter kan. En dus blijft MendriX stappen zetten om de concurrentie een stap voor te blijven. Vandaar dat een speciaal team voortdurend aan innovaties werkt. ‘Hoewel we cloudoplossingen en on-premise bieden, is er steeds meer behoefte aan ontzorging, de kracht van desktopapplicaties en de kracht van een lage total cost of ownership. Mensen willen geen gedoe! Wij streven naar beide, in de cloud én op de desktop, iets wat niemand anders biedt. We ontwikkelen telkens systemen die we evolutionair herbouwen en komen niet ineens revolutionair met een compleet nieuw softwarepakket, want dat gaat te vaak mis bij concurrenten.’
Innoveren met beleid, in een tempo dat de klant kan volgen en gericht op innovaties waar de klant baat bij heeft. Mark: ‘We blijven evolutionair ontwikkelen, maar dankzij onze kunde, de techniek en het framework kunnen we toch met hoge snelheid stappen maken. De volgende stap is een dropped-thin-client via de cloud. Dat is een hybride oplossing met enerzijds alle voordelen van on-premise, oftewel een desktopapplicatie met snelle respons, prettigere beleving, meer functionaliteiten, en anderzijds de voordelen van de cloud, dus zonder dat installatie nodig is en zonder onderhoud. Dat bestaat nog niet bij bedrijfskritische software, omdat het complex is om technologisch te realiseren.’
Kernwaarde en succesfactor
‘Net zoals het al twintig jaar in ons DNA zit om te innoveren, zo zit het al twintig jaar in ons DNA om eigenwijs te zijn’, vervolgt Mark. ‘Kritisch, open, direct en realistisch. Zo willen we het met onze medewerkers, want met een open houding naar elkaar toe komen de ideeën en is de organisatie in staat tot verandering.’
Hij praat vol enthousiasme over de groepsdynamiek binnen MendriX, die hij beschouwt als een van de kernwaarden van de onderneming, én als een succesfactor. ‘We beseffen dat mensen op nummer 1 moeten staan en de juiste aandacht, vertrouwen en ruimte moeten krijgen. Dan volg je de juiste route naar je doelstellingen en is het juiste resultaat de uitkomst. We zijn nu met 28 en groeien elk jaar met vier medewerkers. Het afgelopen jaar hebben we het middelmanagement opgetuigd, met vier nieuwe teamleads.’

Zo nauw mogelijk aansluiten op behoeften
Met diezelfde open houding werkt MendriX samen met klanten. Mark: ‘We gaan de dialoog aan, zien onszelf meer als gesprekspartner dan als leverancier. Ook dan mag het kritisch, graag zelfs, en dat werkt beide kanten op. Toen we twintig jaar geleden begonnen was het vaak: u vraagt, wij draaien. Nu is het: nee hoor, we doen helemaal niet wat je van ons vraagt, we doen wat je van ons nódig hebt! Waar zit je waarde, wat is van belang voor je organisatie? Zo sluiten we zo nauw mogelijk aan op de behoeften en de werkelijke onderliggende vragen. 95 procent van de problemen kunnen wij snel oplossen. Op die manier ben je de klant pas echt aan het helpen.’
Het is een aanpak die werkt, die succes heeft. Getuige het enthousiasme van de honderden klanten die met MendriX TMS werken en die hun bedrijfsresultaten met sprongen vooruit zien gaan. Getuige ook de cijfers en onderscheidingen. ‘We groeien elk jaar met double digits en zijn al voor de zevende keer op rij FD Gazelle.’ Een award die Het Financieele Dagblad uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.
Partnership met waardevolle feedback
Het eerlijke verhaal is cruciaal, wil Mark maar zeggen. ‘Ook als we onze software bij een klant implementeren zeggen we eerlijk: het is niet meteen geweldig, je moet eerst door een lastige aanloopfase waarin je iedereen mee moet zien te krijgen. De lol komt pas aan het eind! Nu, met ons nieuwe middelmanagement, willen we de dialoog met onze klanten nog verder verbeteren, nog meer aandacht geven aan de vragen waar zij mee zitten. Dat heeft even tijd nodig, dus zeggen we erbij: als iets een keer niet goed loopt, laat het weten. De lijntjes intern en extern zijn kort, de klant kan rechtstreeks contact opnemen met onze consultants.’
MendriX zocht naar een team van flexibele, ambitieuze mensen om het middelmanagement te vormen. ‘Dat is gelukt, met Mirko op techniek, Stanley op sales, Wesley op consultancy en Roeland op productmanagement/placement. Ze trekken samen op, hebben ideeën, duwen terug, omarmen en kunnen goed met elkaar doorpakken en resoneren. Volgend jaar gaan we de middenlaag nog verder in het zadel helpen en kijken welke kansen we kunnen grijpen om de klanten nog beter te horen en zo de juiste aandacht te geven. We realiseren ons dat dit niet zonder slag of stoot gaat en dat we missers zullen maken, maar de klanten weten ons ook te vinden als ze kinderziektes in dit proces ontdekken. Dat is enorm waardevol en ook hier ervaren we een partnership.’
“We doen niet wat de klant van ons vraagt, we doen wat de klant van ons nódig heeft.”

Mark van der Hijden
Directeur