On the road met Vcompany Transport
Vcompany uit het Utrechtse Werkhoven zag zich door corona voor een enorme uitdaging geplaatst. Zeker, dat gold voor elk bedrijf, maar toch nog net een beetje meer als je in de attractiebranche zit. Met veel inzet en wat hulp van MendriX sloegen directeur Wilbert Vernooij en zijn mensen zich erdoorheen. ‘Het ging van meet af aan vlekkeloos.’
Werp een blik op de website en je ziet een en al vrolijkheid. Vcompany Verhuur grossiert in springkussens, glijbanen en allerlei andere sport- en spelattracties. Maar al die vrolijkheid verstomde toen de coronapandemie uitbrak. Reden voor Wilbert Vernooij en zijn team om zich flexibel en vastberaden op te stellen. ‘Wij hadden meteen een slecht gevoel bij corona en daardoor waren we er redelijk vroeg bij om iedereen bij elkaar te roepen: nog voor de eerste persconferentie. Het grootste doel: ervoor zorgen dat het team bij elkaar blijft, want we hebben echt een superteam met een geweldige sfeer en een mentaliteit om te knallen. Dat is heel waardevol. Door de pandemie stonden we plotseling met lege handen en dus was de vraag: hoe gaan we dit oplossen? We hadden de mensen en we hadden de auto’s, een en een is twee. We zijn toen vol gas in het transport gegaan.’
Noodzakelijke functionaliteiten
En zo ontstond uit Vcompany Verhuur als vanzelf de tak Vcompany Transport. Hoewel, zo vanzelfsprekend is dat nu ook weer niet. ‘Ik ken genoeg collega’s bij wie mensen mopperen als ze binnen het bedrijf iets anders moeten doen. Natuurlijk is dat niet leuk, maar je hebt een probleem als het personeel de boel tegenwerkt, zeker in extreme nood. Bij ons zette iedereen de schouders eronder: we gaan ervoor.’ Dat was ook de tijd dat MendriX om de hoek kwam kijken. ‘Bij een van onze klanten werkten we met zijn MendriX-account, zodat we het al goed kenden. Onze manager Wouter heeft nog wel research gedaan in de markt voor transportsoftware. Niet zo heel veel, hoor, vanwege de prijs-kwaliteitverhouding kozen we voor MendriX. Het biedt de functionaliteiten die wij nodig hebben. Vervolgens heb ik er met Wouter een klap op gegeven en zo zijn we twee jaar geleden met MendriX begonnen.’

De transporttak maakt sindsdien een snelle groei door, vertelt Wilbert. ‘Alle festivals lagen stil, maar gelukkig vroeg een klant ons om plexiglasschermen te vervoeren en monteren bij winkelkassa’s. Nu komt 15 procent van de transportomzet uit onze eigen bedrijven binnen de Vcompany-groep en de rest van externe klanten.’ Vcompany Transport is werkzaam in de business-to-business en business-to-consumer. ‘We werken voor een aantal webshops van bekende merken. Alles voor huis en tuin, zoals schuttingen, meubels en binnendeuren. Voor b-to-b-klanten is het mooi dat je MendriX TMS in de eigen huisstijl kunt doen, voor consumenten is de track and trace belangrijk.’
Mede door de bekendheid met MendriX TMS bleek de implementatie van het nieuwe transportmanagementsysteem prima te doen, al waarschuwt Wilbert voor onderschatting. ‘Wij kenden het al, bovendien hebben we een ICT’er in huis en dat scheelt veel. Je moet voor zo’n implementatie echt iemand vrijspelen, je kunt het er niet zomaar even bij doen terwijl de gewone werkzaamheden doorgaan.’ Zijn advies: ondanks de begeleiding van MendriX nog een eigen mannetje of vrouwtje erbij, want dat zorgt voor een vliegende start. ‘Bij ons ging het van meet af aan vlekkeloos. Al trad er ook weleens een storing op. Dat is killing voor de bedrijfsvoering, dus dan is het zaak dat MendriX zo snel mogelijk met een oplossing komt.’
Scherpe planning cruciaal
Vcompany Transport beschikt over bestelauto’s, bakwagens en vrachtwagens, zo’n twintig zijn er dagelijks onderweg. Die mogen allemaal binnen milieuzones komen, een teken dat de onderneming duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Wilbert: ‘Ook wij krijgen te maken met de energietransitie. We hebben nu twee elektrische wagens besteld om mee te testen, maar de actieradius is voor onze ritten nog niet toereikend. Die is nu 220 tot 250 kilometer, vanaf 2024 zal dat zo’n 350 kilometer zijn en dan wordt het beter werkbaar voor ons. Tegen die tijd willen wij 80 tot 90 procent van ons wagenpark inruilen voor elektrisch en een eigen laadplein aanleggen. We doen onze auto’s altijd na twee jaar weg, met 180.000 kilometer op de teller, omdat je dan weinig onderhoud hebt en de restwaarde voor dit soort auto’s extreem hoog is. Elektrisch vervoer vergt wel een andere rijstijl, want 20 procent van de actieradius zit onder je rechtervoet.’
Uiteraard maakt die beperkte actieradius een scherpe planning crucialer dan ooit en dan komt MendriX TMS goed van pas. ‘Voor ons als onderneming is het belangrijk om steeds meer data te verzamelen. Bijvoorbeeld over het percentage mensen dat niet thuis is, want dat kost veel. We zijn nog zoekende hoe we zo de planning en daarmee de prestaties van de chauffeurs kunnen optimaliseren. Onze chauffeurs zijn heel tevreden over de app, omdat MendriX Mobile gebruiksvriendelijk is. De jongens van de planning pikken de belangrijkste punten uit de MendriX-wiki en delen die via onze interne bedrijfsapp.’ Want, benadrukt Wilbert nog maar eens: ‘Alles voor het personeel. We hebben het met Vcompany tijdens corona zelfs zo goed gedaan dat we meer mensen konden aannemen. Om die reden hebben we na afloop een groot feest gegeven.’
‘Voor ons als onderneming is het belangrijk om steeds meer data te verzamelen’
