Veelgestelde vragen
Hoewel wij ernaar streven onze software zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is het logisch dat u af en toe ergens tegenaan loopt. Op basis van onze ervaring met support hebben wij een aantal vragen over onderwerpen die vaak aan bod komen voor u op een rijtje gezet.

Het invoeren van orders:
display none
Hoe kan ik laad- en losgegevens invoeren?
Dit kan op het tabblad ‘Colli en takenplanning’ binnen een order. U kunt door middel van de gekleurde knoppen, laad- of los adresregels aanmaken en deze vullen met de juiste gegevens. Ook kunt u de gegevens aanvullen met instructies voor de chauffeur. Dit kan door het invullen van ‘Kenmerken’.
Waar vind ik de colli-gegevens en hoe regel ik dat?
U vindt het tabblad ‘Colli en takenplanning’ binnen een order. Aan de rechterzijde kunt u dan alle colli gegevens invullen. Per collo kan bijvoorbeeld een verpakking, barcode en gewicht worden vermeld.
Tarieven, artikelen, producten – wat houdt dit allemaal in en hoe voer ik dat in?
Tarieven zijn prijzen per kilometer, stop of wachttijd. Meerdere tarieven samen vormen een artikel (bijvoorbeeld een rit van x kilometer, inclusief x minuten wachttijd). Met een product kunt u meerdere artikelen bundelen en op die manier een standaard verkooptarief voor uw diensten maken. Het is belangrijk om alle tarieven bij de ‘Stamgegevens’ in te vullen. De basistarieven (producten) kunnen eventueel per klant worden aangepast. Een uitgebreide uitleg vindt u hier in de wiki.
Het plannen van orders
Hoe kan ik handmatig plannen op uitvoerders en voertuigen?
Binnen ‘Orders’ kunt u onderin het ordervenster, op het tabblad ‘Colli en takenplanning’ de gewenste chauffeur en het voertuig vermelden.
Plannen met Plan Plus: routes maken en automatische uitvoerders toewijzen, hoe moet dat?
De kracht van PlanPlus is de zogenaamde bulk-planning. Snel en eenvoudig adressen plannen op chauffeur of route kan door het slepen van de orders van links naar rechts. Door middel van ‘Automatische uitvoerders’ kunt u de routes eventueel voorplannen aan de hand van gekozen postcodegebieden of producten. Meer weten? Kijk dan eens in onze wiki!
MendriX Premium: routes maken, tijden berekenen en de route optimaliseren, hoe werkt het?
Ritten (onderdeel van MendriX premium) biedt uitgebreide mogelijkheden bovenop PlanPlus. Hier kunt u automatische routesjablonen maken en indien u ook gebruik maakt van de PTV link, de meest optimale route en aflevertijden laten berekenen. Een complete uitleg vindt u hier in de wiki.
Factureren
Hoe bereid je facturatie voor, welke vereisten zijn er om te factureren? Hoe werkt het factureren, en welke instellingen kun je tijdens het factureren kiezen?
Controleer altijd eerst uw tarieven per order en zet pas daarna de gewenste orders klaar voor facturatie. De statusletter “F” in een order bepaalt dat deze gefactureerd mag worden. De facturatiewizard kunt u eenvoudig starten onderin het orderscherm. Er worden altijd eerst voorlopige facturen gemaakt worden, dus u kunt gemakkelijk eerst controleren en indien nodig iets aanpassen alvorens de factuur definitief wordt ingeboekt. Meer informatie vindt u in de wiki.
Er zijn verschillende factuur-statussen (voorlopig, definitief, geannuleerd en credit), hoe zit dat?
Voorlopige facturen zijn onbevestigd en mogen altijd ongestraft weer verwijderd worden. Na het definitief maken van een factuur, wordt er een factuurnummer toegekend en kan een factuur nooit meer worden verwijderd. Tot slot zijn er nog twee opties: facturen annuleren (indien de klant de factuur niet heeft ontvangen bijvoorbeeld) of een creditfactuur aanmaken. Meer informatie hierover vindt u onder Facturatie in onze wiki.
Hoe regel ik BTW na de facturatie?
In MendriX zijn alle tarieven exclusief BTW. Na de facturatie van een order is de BTW automatisch bepaald. Of er wel of geen BTW wordt berekend voor een order, hangt af van de status van de order (bijvoorbeeld een exportzending) en het land waarin de klant is gevestigd. Alle BTW scenario’s bekijken? Dat kan hier!
Het klantenportaal (World Link)
Hoe geef ik mijn klanten toegang tot het portal?
Op het tabblad “Geavanceerd” binnen een relatie, kunt u een gebruikersnaam en wachtwoord per klant opgeven.
Ik wil producten en optiegroepen weergeven, hoe doe ik dat?
Per product (basistarief) of optiegroep kunt u met een vinkje bepalen of deze zichtbaar moet zijn in het klantenportaal. Optiegroepen regelen? Meer hierover leest u in de wiki.
Waar kan ik etiketten en vrachtbrieven printen?
Dit kan vanuit het orderoverzicht van World Link middels de printicoontjes per order, of bovenin de blauwe balk op de buttons voor etiketten en/of vrachtbrieven. Deze laatste optie is vooral handig om meerdere etiketten of vrachtbrieven te kunnen afdrukken.
MendriX Mobile
Hoe stel ik de app open voor mijn chauffeurs en de charters?
Per uitvoerder (chauffeur) kan op het tabblad ‘Toegangsrechten’ in MendriX een naam en wachtwoord worden gemaakt. Iets daaronder in dezelfde kolom moet ‘”MendriX Mobile toegang’ aangevinkt worden. U maakt nog geen gebruik van de app, maar wilt dit wel? Vraag dan via onze support eerst een bedrijfs-ID aan.
Inloggen, instellingen voor taken en tijdvensters, hoe werkt het allemaal?
Binnen MendriX Mobile is ontzettend veel mogelijk. Bekijk de opties via ‘Stamgegevens – MendriX Mobile’ of vraag een van onze consultants voor een persoonlijk advies.
Hoe werkt het kiezen van activiteiten en opties voor meerdaagse diensten?
Met de werkurenhulp, kan per chauffeur bepaald worden of deze zijn activiteiten moet registreren. De activiteiten worden beheerd in de staminstellingen. Meer hierover leest u in onze wiki.