Top Delivery Services (TDS), die in opdracht van haar klanten dagelijks bijna 1000 adressen (waaronder consumenten, retail en bouwplaatsen) per dag belevert, heeft ervoor gekozen om samen met MendriX de kwaliteit van dienstverlening nog verder te verbeteren. Daarvoor zijn het MendriX TMS en MendriX mobile geïmplementeerd. De meubeldistributeur en specialist in tweemansdistributie zocht een all-in-one oplossing die het hele logistieke proces afdekt. “Bij MendriX hebben we dat gevonden”, aldus Gé Ambaum van TDS.
TDS heeft elke dag 100 wagens op de weg en 150 tot 200 chauffeurs en bijrijders die namens grote opdrachtgevers meubels en keukens bezorgen. “Het zijn zware en lastig te hanteren goederen die met zorg en aandacht behandeld moeten worden. Daarin is bezorging met twee man noodzakelijk. Wij onderscheiden ons in expertise en willen kwalitatief goede leveringen verzorgen. Om dat te kunnen doen is een TMS zoals MendriX niet meer weg te denken.”
Lees ook: MendriX maakt live zendingen volgen en tot laatste moment levering wijzigen mogelijk
Top Delivery Services is een joint venture van de logistiek dienstverleners Holwerda Transport, Transportbedrijf P.A. van Rooyen en Brakenhoff Transport. Ook het management van TDS participeert. Er waren tot voor kort drie planningsafdelingen. Om het allemaal centraal te kunnen organiseren, en zo beter overzicht te krijgen op ritten en activiteiten, nam TDS MendriX in de arm. “Enerzijds willen we centraal de planning coördineren, anderzijds hebben we daarmee inzicht in de kosten en baten voor het hele bedrijf, zonder dat we moeten schakelen tussen meerdere systemen en afdelingen”, aldus Ambaum.
Totaalpakket
“Het is een totaalpakket, waarmee we behalve de planning, ook de administratie en facturering gemakkelijker kunnen uitvoeren. Daarnaast willen we klanten via het klantenportaal inzicht geven in de leverafspraken.” MendriX Mobile als verlengstuk van hét TMS onderweg is heel belangrijk voor TDS, want het maakt het voor de chauffeurs gemakkelijker om hun werk te doen.
Gé Ambaum: “Via MendriX Mobile ontvangen zij straks hun opdrachten.” Het plannen van de opdrachten is een uitdaging voor TDS. Enerzijds omdat je distributie moet doen met gekwalificeerd, klantvriendelijk personeel en een goed wagenpark. Tegelijk wil je voldoen aan de hoge vraag vanuit de markt en opdrachtgevers. Steeds vaker wordt er gevraagd om levering direct aan huis, waarbij we moeten voldoen aan de wensen van de klant, om bijvoorbeeld behalve levering ook montage uit te voeren. Steden als Amsterdam hebben daarbij moeilijk bereikbare adressen, en dat zijn vaak etage leveringen. Het is een uitdaging om mensen met de expertise te vinden die dat kunnen doen, en dan ook nog met een lach op hun gezicht. Het is tenslotte best zwaar werk.”
Besparingen
Met de implementatie van MendriX TMS en MendriX Mobile heeft Top Delivery Services uiteraard ook besparingen voor ogen. Gé Ambaum verwacht in de eerste plaats te besparen op de IT-kosten. “We hoeven nu niet meer verschillende systemen aan elkaar te knopen.” Bovendien denkt hij dat er op de algemene kosten bespaard kan worden. Deze besparing ontstaat doordat TDS de transportactiviteiten gecentraliseerd opvolgt, in plaats van versnipperd over diverse partijen. Doordat TDS de informatie over logistieke activiteiten centraal toegankelijk maakt, zal de logistieke dienstverlener ook beter kunnen sturen op kosten en baten. “MendriX loopt zondermeer voorop in de markt”, zegt Gé Ambaum. Recent nieuws rondom onder andere het vernieuwde booking concept, waarbij ontvangers zelf via internet hun leverafspraken kunnen aanpassen, spreken hem zeer aan. “Zover zijn we nog niet, maar het is wel het soort dienstverlening, waar we naar toe gaan”, zegt hij. Voorlopig focust hij zich even op het hier en nu. Eind december is TDS live gegaan, en vanaf januari is TDS volledig operationeel. “Dat heeft nu eerst onze focus.”
Meer weten over Top Delivery Services? Bezoek de website: topdeliveryservices.nl
Wil je net als TDS de kwaliteit van je dienstverlening verhogen met een all-in-one oplossing? Laat hieronder je contactgegevens achter, dan bellen wij je een dezer dagen op.
"*" geeft vereiste velden aan