Het is nog kersvers, maar het bevalt nu al uitstekend. Op 19 oktober ging MendriX TMS live bij Woonboulevard Poortvliet. Logistiek manager Dinesh Rahmee is nauw betrokken bij de implementatie en vertelt erover. ‘MendriX biedt meer opties dan de concurrenten en dat maakt de prijs-kwaliteitverhouding goed.’

Na eerdere dienstverbanden als logistiek manager bij Unipharma en Bakkersland trad Dinesh Rahmee in augustus 2018 in dienst bij Woonboulevard Poortvliet. Met zijn ruime ervaring in de logistiek was hij de aangewezen persoon om het immense interieurbedrijf de digitale wereld binnen te leiden. ‘Alles gebeurde nog handmatig en de routeplanning deden we met Google Maps, hoog tijd om mee te gaan met de moderne tijd’, zegt hij.

‘We zijn met verschillende leveranciers van transportsoftware in gesprek gegaan en daarvan hebben we er een paar uitgenodigd om bij ons op kantoor een presentatie te geven. Toen sprong MendriX eruit. Hun presentatie was heel visueel en Wim Elders liet duidelijk zien wat de mogelijkheden van MendriX TMS zijn. Het bleek meer opties te hebben dan de systemen van concurrenten en dat maakt de prijs-kwaliteitverhouding goed.’

Complexe procedures en werkwijzen

De vele mogelijkheden sloten nauw aan bij de vraag van Woonboulevard Poortvliet, dat in het Zeeuwse Poortvliet een winkeloppervlak heeft van 50.000 vierkante meter plus een logistiek centrum van 30.000 vierkante meter, en verder nog vestigingen in Rotterdam en Eindhoven. ‘We hebben complexe procedures en werkwijzen, verdeeld over vier afdelingen: magazijn, bezorging, stoffering en aftersales. Omdat je weet dat je met kinderziektes te maken krijgt, zijn we stapsgewijs live gegaan.’

Dat gebeurde met twee vrachtwagens, nadat de chauffeurs eerst goed waren geïnstrueerd over hoe het hele proces van de bezorging werkt via de MendriX-app. Dinesh: ‘Daarna zijn we gaan opschalen: stap voor stap twee vrachtwagens erbij. Sinds halverwege december rijdt de hele vloot met MendriX TMS. Dan hebben we het over vijftien vrachtwagens van de bezorging, drie wagens van de buitendienst en vijf van stoffering.’

En die kinderziektes? ‘Die zijn er bij de implementatie van een nieuw systeem altijd, maar zowel MendriX als onze andere partners hebben ons uitstekend geholpen. Zelf heb ik erg veel hulp van MendriX-consultant Igor Termohlen gekregen. Bovendien voorkom je veel stress met een goede voorbereiding. Die duurde bij ons vier tot vijf maanden en we hebben in dit voortraject veel overleg gevoerd.’

Nieuwe software en nieuwe hardware

Het is natuurlijk ook even wennen, zo’n nieuw systeem, benadrukt Dinesh. ‘Wat weerstand is er altijd wel en het is voor iedereen even schakelen, maar het algemene oordeel was toch al snel: dit werkt fantastisch. Zelfs een chauffeur die het eerst niks vond was na een weekje om. Naast de software hebben we meteen ook nieuwe hardware aangeschaft. We hebben het hele wagenpark uitgerust met tablets, wat onderweg prettig in de bediening is, want je kunt de tablet naar je toe draaien om iets op te zoeken. Chauffeurs hebben de MendriX-app ook wel op hun smartphone, maar dat is meer om ’s avonds thuis even te kijken wat de planning voor morgen is.’

Die planning heeft een metamorfose doorgemaakt, dankzij de routeoptimalisatie die een van de vele opties van MendriX TMS is. ‘We weten nu precies hoelang iemand onderweg is, want de planning is inclusief montagetijd. En we kunnen onze chauffeurs volgen, niet om ze te controleren maar om de planning steeds verder te finetunen. Het systeem waarschuwt bijvoorbeeld als we op drie verschillende dagen naar een klant gaan. Dan kun je die proactief benaderen en zeggen dat je alle bestellingen tegelijk brengt.’ Ook de planners hebben nieuwe hardware gekregen. ‘Grote schermen, zodat ze alles in één keer in beeld krijgen en niet hoeven te scrollen als ze met MendriX TMS werken.’

Trots op het vragenpad

Eenmaal bij de klant neemt de chauffeur de tablet uit de houder om de administratie stapsgewijs af te vinken. Dinesh: ‘Ik ben zelf best trots op het vragenpad. Daar is veel denkwerk in gaan zitten en het is custommade. Je doorloopt simpel alle stappen en kunt ook aangeven als er schade is of dat er service nodig is. En tot slot kun je de klant netjes laten aftekenen op de tablet.’

Iedereen blij, zegt Dinesh, en ook voor de klant is er alle reden om alsmaar blijer te worden. ‘Die krijgt binnenkort de mogelijkheid om een bezorging zelf in te plannen. Dat gaat ons veel telefoontjes schelen.’ En zo maakt Woonboulevard Poortvliet met MendriX TMS een efficiencyslag die de investering dubbel en dwars zal terugverdienen.

‘We weten nu precies hoelang een bezorger onderweg is, want de planning is inclusief montagetijd’

Dinesh Rahmee

Logistiek Manager

www.woonboulevardpoortvliet.nl