• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gert Willigenburg
Transportondernemer G. Willigenburg Transport B.V.

“Wachten kost geld en bij ons hoeft de klant nooit te wachten”

Hij heeft net een mooi jubileum achter de rug, want vorig jaar bestond G. Willigenburg Transport op de kop af 25 jaar. Het begon allemaal met die ene vrachtauto, die hij zelf nog bestuurde. Inmiddels heeft hij er zestien rondrijden. ‘Zo efficiënt mogelijk, mede dankzij Mendrix.’ In gesprek met transportondernemer Gert Willigenburg.

In 1995 werd ik eigen rijder op mijn vrachtwagen. Twee jaar later vroeg een klant of ik een vaste auto voor hem kon laten rijden. Dat betekende de eerste extra auto en chauffeur. Vervolgens zijn we geleidelijk met onze klanten meegegroeid.’ Zo schetst naamgever Gert Willigenburg het ontstaan van zijn G. Willigenburg Transport, dat vanuit Hoevelaken op de Benelux en Duitsland rijdt. ‘We zijn gespecialiseerd in koel- en vriestransport en hebben nu zeven of acht vaste klanten, voor wie we alle transport doen in wekelijkse ritten. Daarnaast zijn er nog zo’n 150 losse klanten. De groei danken we aan het feit dat we nette kwaliteit leveren en altijd keurig op tijd zijn. Service betaalt zich uit.’

Keurig op tijd is binnen vijf minuten volgens afspraak. Die garantie kan Gert geven door een slim stukje techniek. ‘Toen een klant kwam met de vraag of ik het vertrek van een transport richting dc kon laten zien in een rapportage, ben ik op zoek gegaan naar een partij die dat kon realiseren. Je moet met je tijd meegaan en data spelen ook in het transport een steeds grotere rol. Ik heb met drie partijen gesproken, onder wie Wim Elders van Mendrix, en hun systeem sloot het beste bij ons aan. De andere twee werkten met boordcomputers, Mendrix met de mobiele telefoon. Ik dacht: iedereen heeft zo’n ding en werkt ermee.

“We hebben binnen drie kwartier de planning rond voor alle vrachtauto’s, een enorme tijdsbesparing”

Planning via MendriX TMS op het kantoor in Hoevelaken
Planning via MendriX TMS op het kantoor in Hoevelaken

Facturering secondewerk

Een goede gedachte, zo bleek. Gert: ‘Het is altijd wennen aan zo’n nieuw pakket, maar het viel ontzettend mee. Je moet even doorkrijgen hoe het werkt. De jongere chauffeurs konden er meteen mee overweg. Sommige ouderen reageerden eerst van: moet dat nou? Maar ook zij vonden het algauw eenvoudig. Je logt in met je naam en wachtwoord, typt de vrachtbrief in en controleert of de levering compleet is. Er is ook een scanmodule en dat biedt veel voordelen. Je houdt je telefoon boven het document en dan wordt er vanzelf een CMR-vrachtbrief aangemaakt in pdf-formaat, die een-op-een in het systeem terechtkomt.

Het scheelt een hoop administratieve rompslomp, hebben Gert en zijn medewerkers ondervonden. ‘Vroeger moesten ze op de administratie al die vrachtbrieven inscannen en over de klanten verdelen. Dat was twee uur werk en dan kwam het ook nog wel een keer voor dat een CMR-vrachtbrief bij de verkeerde klant belandde. Nu is het secondewerk en is door het systeem de juiste verzending gegarandeerd.

Op de seconde nauwkeurig

Klus geklaard, op naar de volgende. Maar ook in het gehele traject daarvoor bieden Mendrix TMS en Mendrix Mobile grote voordelen. Zoals de eerdergenoemde timing. ‘We kunnen tot op de seconde nauwkeurig laten zien waar een vrachtwagen zich bevindt en de klant blijft zo realtime op de hoogte van het transport. Dat komt door de combinatie van het Mendrix-systeem met het track-and-tracesysteem op de koelmotor.

Die punctualiteit onderscheidt G. Willigenburg Transport van de meeste concurrenten. ‘De klant weet wanneer het transport vertrekt en wanneer het aankomt. Die informatie schept vertrouwen. Uiteraard zijn er weleens onvoorziene omstandigheden of files en mocht er echt een keer iets misgaan, dan kun je daarop inspelen door in de planning te schuiven. Maar normaal gesproken komt een vrachtwagen binnen vijf minuten volgens de afspraak aan. Schattingen voldoen tegenwoordig niet meer, je moet precies kunnen plannen. Want wachten kost geld en door deze informatie hoeft de klant nooit te wachten.

Win-win op wielen

En de planning op de thuisbasis in Hoevelaken ook niet, want de logistiek valt als een puzzel op z’n plek. ‘We hebben een grote klant voor wie we dagelijks rijden. Afhankelijk van de productie kan het aantal pallets en kratten groeien tot de grens van een of twee trailers naar hetzelfde adres. Dankzij een tool weten we twee uur van tevoren of het over die grens heen gaat en er dus een extra vrachtwagen nodig is, terwijl dat zonder die tool pas een half uur van tevoren zou zijn.’

Ook fijn: de makkelijke orderverwerking. ‘Nieuwe orders moet je aanmaken in het systeem, maar voor de rest werkt het bij vaste ritten heel snel met sjablonen. Je hoeft het maar aan te tikken, te verslepen en het is gebeurd. Zo hebben we binnen drie kwartier de planning rond voor alle auto’s, een enorme tijdsbesparing. De chauffeur rijdt naar de klant, levert de vracht af en scant de vrachtbrief, waarna het sein op groen gaat en hij door kan naar de volgende klus.’ Win-win op wielen. ‘Mendrix TMS is een fijn pakket, ik kan het absoluut aanbevelen.

Download MendriX Brochures

Meer weten over MendriX? Vul je naam + email in en download direct onze brochures.

Dank je wel! Je kan nu de brochures downloaden