‘We willen alles uit het systeem halen wat erin zit’

Een transportonderneming die volop in beweging is. De blik gericht op de toekomst, met uitstootreductie als doel en digitalisering als middel. Twee jaar geleden ging Elst Transport met MendriX in zee, een besluit waar operationeel directeur Kevin Aartsen geen seconde spijt van heeft. ‘Nu kunnen onze klanten online alles opzoeken en terugvinden.’

Elst Transport bestaat ruim twintig jaar, vertelt Kevin Aartsen, zelf trad hij er vijf jaar geleden in dienst. ‘We doen van oudsher het transport voor de bouw en industrie, maar inmiddels behoren ook automotive en de schoonmaaksector tot onze klantenkring. Service is onze kernwaarde, kwaliteit, daadkracht, flexibiliteit, betrokkenheid en vooruitstrevendheid zijn de waarden waar we alles wat we doen aan afmeten. En dus ook MendriX aan afmeten.’ En ja, MendriX weet de toets glansrijk te doorstaan.

‘Toen ik hier in 2017 binnenkwam ging ik eerst kijken waar efficiëntie behaald kon worden. Er waren nogal wat zaken waar we tegenaan liepen bij het transport management systeem. Dat was niet klaar voor de toekomst. Om toekomstbestendig te worden móésten we een stap maken. We benaderden meerdere partijen en na alle demo’s kwam MendriX er als meest geschikte partner uit. Het totaalpakket was het beste en we konden gelijk facturatie, orders, wagenparkbeheer en transportplanning doen. Een pluspunt was ook de app, waardoor de chauffeur genoeg heeft aan zijn telefoon en geen unit nodig heeft.’

Uitdagend systeem, klaar voor de toekomst

Zoals elke verandering had ook deze wel wat voeten in de aarde. ‘Het is een heel uitdagend systeem’, zegt Kevin. ‘Maar als je echt klaar wilt zijn voor de toekomst moet je ook echt stappen maken. Even door de zure appel heen bijten. De implementatie van MendriX TMS was een intensieve periode. Igor Termohlen, een consultant van MendriX, en ik hebben alles in kaart gebracht en na een aantal maanden intensief werken zijn we live gegaan. Maar dan stáát het ook.’

Het volgende obstakel was om iedereen binnen de organisatie mee te krijgen. ‘Ze waren al jaren gewend aan het bestaande systeem en dan stuit zo’n nieuw systeem op weerstand. Schelden als het niet werkt zoals je wilt of je het niet meteen begrijpt. Maar na een maandje werd het rustiger. Onze planners merkten dat ze niet zes telefoontjes tegelijk hoefden te beantwoorden. Het aantal telefoontjes van klanten is met 60 tot 70 procent gedaald, wat zorgt voor rust. Iedereen is heel blij.’

Hijzelf ook, vertelt Kevin, wat niet wegneemt dat Elst Transport veeleisend is. ‘Igor heeft mij geweldig geholpen, en nog steeds. Wij willen alles uit het systeem halen wat erin zit en dat betekent regelmatig stoeien over wat wel of niet haalbaar is. Dat gaat tot de limiet en Igor zal af en toe wel gek van mij worden! Aan de andere kant erkent MendriX dat het gediend is bij een kritische houding. Daarmee kunnen zij op hun beurt stappen maken.’

Steeds minder handwerk

Ook klanten hebben baat bij MendriX TMS, zegt Kevin. ‘Ze kunnen online alles opzoeken en terugvinden. En dankzij het track-and-tracesysteem weten ze precies hoe laat hun bestelling aankomt. Door de makkelijke livekoppeling tussen partijen komt er steeds minder handwerk bij kijken. Wij willen het liefst alles digitaliseren, maar daarvoor moeten we wel de klanten meekrijgen. Door livekoppelingen haal je een hoop kosten uit de keten, een efficiencyslag. Ter illustratie: de planning duurt niet meer tot twaalf uur ’s nachts maar tot tien uur. Een tijdwinst van maar liefst twee uur per dag.’

Hij wijst op de vele mogelijkheden van MendriX TMS. ‘Je kunt aan dossieropbouw doen met alle informatie over de klant. Daar plak je vervolgens mails aan en wat verder nog van belang is met het oog op de service. Daarnaast kun je alle mogelijke informatie over het wagenpark in het systeem opslaan, tot aan het onderhoud toe. En de rapporten bieden een uitkomst om je bedrijf op te sturen.’ Dat is meer nodig dan ooit, want zoals gezegd: Elst Transport is toekomstgericht, niet alleen uit efficiencyoverwegingen. ‘Ook om CO2-neutraal te worden.’

Van diesels naar elektrische trucks

Vervuilende dieseltrucks zullen op termijn plaatsmaken voor elektrische vrachtwagens, zegt Kevin. Een enorme investering, ook in nieuwe vestigingen. ‘Naast onze hoofdlocatie in Breda en die in Apeldoorn breiden we uit met strategische locaties in Oosterwolde, Heythuysen en nog een vestiging in Noord-Holland. Elektrische vrachtwagens hebben een actieradius van 200 kilometer en door ons distributienet zo fijnmazig te maken, ben je straks maar drie kwartier onderweg. Dat red je wel op één acculading. Daar komt nog bij dat we het aantal loze kilometers drastisch terugbrengen. Het scheelt nogal of we vanuit Breda of Heythuysen aan een klant in bijvoorbeeld Kerkrade leveren.’

De service is daar ook weer mee gediend. En dat, wil Kevin nogmaals benadrukken, is waar het bij Elst Transport om draait. ‘Wij nemen geen genoegen met een uitleverpercentage onder de 99,5 procent, vorig jaar was het bij ons zelfs 99,7 procent. Dat is met MendriX TMS allemaal volledig inzichtelijk. We bezorgen tot diep in de bedrijven, vullen soms zelfs stellingen. En het voordeel van MendriX TMS is dat we op bouwlocaties de coördinaten van een levering aan de klant kunnen doorgeven, ook een foto erbij is mogelijk. Dát tekent de kwaliteit van onze service.’

‘Het aantal telefoontjes is met 60 tot 70 procent gedaald, wat zorgt voor rust binnen de organisatie’

elst.eu