• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Communiceer nog strakkere tijdsvensters tijdens orderinvoer.

Moeite om passende tijdsvensters te communiceren tijdens de orderinvoer van jouw opdrachtgevers via World Link?

Dankzij de laatste uitbreidingen welke gedaan zijn op het gebied van producten en tijdsvensters, is het nu mogelijk om nog strakkere relatieve tijdsvensters te configureren. Zo stellen we je in staat om het laadtijdsvenster een configureerbaar aantal dagen vanaf het invoermoment te laten bepalen. Dit betekent dat je laden 5 dagen na invoermoment kunt configureren. Voorheen was alleen laden vandaag of morgen mogelijk.

We gaan nog verder door de tijdsvensters voor het lossen te kunnen baseren op de rijtijden en marges. Deze bepalen we aan de hand van het ingestelde PTV snelheidsprofiel op het product. Tijdsvensters zijn dus voortaan meer dan giswerk. Dit komt zowel jou als jouw opdrachtgever goed van pas. Je communiceert namelijk tijdvensters die in de buurt van de waarheid zouden moeten komen inclusief wat marge en jouw opdrachtgever weet zo nog beter waar hij aan toe is. En dat al tijdens de orderinvoer! Werkt trouwens ook gewoon tijdens handmatige invoer in MendriX zelf. Dus ook jouw planners gaan hier profijt van hebben.

Palletafschrijving en pallethandeling doorbelasten aan jouw opdrachtgevers

Dankzij de Module Emballageregistratie heb jij waarschijnlijk al een sluitende palletadministratie. Je kunt jouw palletadministratie naar een nog hoger niveau brengen door kosten in rekening te brengen voor de palletafschrijving en pallethandeling.

MendriX TMS geeft je voortaan de mogelijkheid om een palletruilverhouding in te stellen per opdrachtgever. Hiermee configureer je hoeveel pallets je teruggeeft voor elke pallet die je in ontvangst neemt. Deze instelling is percentagegewijs te configureren en stelt je in staat om bijvoorbeeld voor elke pallet die je in ontvangst neemt, 90% te registreren op de balans van de opdrachtgever. Per pallet reken je dan dus 10% pallet als zijnde handeling en/of afschrijving.

Ook geeft MendriX TMS je de mogelijkheid om het nieuwe verkoopartikeltype ‘EMB’ te gebruiken. Dit artikeltype kan emballagetransacties tellen binnen een order. Op basis hiervan kun je jouw opdrachtgever een toeslag in rekening brengen voor het aannemen of teruggeven van europallets. Dankzij de slimme filters kun je specifieke transacties in rekening brengen. Zo kan het zijn dat je alleen een vergoeding voor geloste europallets in rekening wenst te brengen.

Adressen voorzien van openingstijden ter bevordering van succesvolle leveringpogingen

Om leverafspraken na te komen is het hebben van een betrouwbare planning van essentieel belang. Je wilt als vervoerder dat jouw planningsafdeling over voldoende informatie beschikt om ritplanningen te kunnen maken waarmee jouw chauffeurs op pad gaan, zonder dat ze voor een dichte deur komen te staan.

Per adres is het voortaan mogelijk om de openingstijden te beheren. MendriX geeft je de mogelijkheid om de openingstijden voor elke dag van de week te configureren, dankzij een gebruiksvriendelijke agenda. Je kunt zelfs meerdere blokken per dag aanmaken dankzij een slim invoerscherm. Eenmaal opgeslagen kan MendriX op verschillende plekken in het TMS de openingstijden raadplegen.

Zo zullen de openingstijden meegestuurd worden naar PTV RouteOptimiser ST, zodat de planner de beschikking heeft over de daadwerkelijke aflevermogelijkheden voor een adres. In MendriX TMS is het daarnaast mogelijk om bij het maken van afspraaktijden, rekening te houden met de openingstijden. Zo kunnen er nog betere tijdsvensters gecommuniceerd worden met verzenders en ontvangers.

Taken naar PTV RouteOptimiser ST exporteren via het MendriX TMS ritoverzicht

MendriX en PTV werken voortaan nog beter samen dankzij de verbeterde integratie tussen MendriX TMS en PTV Route Optimiser ST. Voortaan bieden we de planner nog meer flexibiliteit door vanuit het rittenoverzicht te kunnen exporteren. Zowel ongeplande als geplande taken in ritten kunnen geëxporteerd worden naar Route Optimiser ST. Doordat voorhalen en distributie afzonderlijk geëxporteerd kunnen worden ondersteund de nieuwe werkwijze het plannen vanuit diverse depots.

Doordat ritten inclusief taken geëxporteerd kunnen worden, heeft de planner de mogelijkheid om bijvoorbeeld vaste ritten in MendriX TMS te bepalen en deze intact te houden in Route Optimiser ST. Uiteraard kunnen deze ritten nog verrijkt worden met extra stops in Route Optimiser ST.

Transics foto’s verwerken in MendriX orderdossiers

Maak jij gebruik van de Transics boordcomputers in combinatie met MendriX TMS? De integratiemogelijkheden zijn weer verder vergroot doordat foto’s gemaakt middels deze boordcomputer, voortaan automatisch verwerkt worden in het MendriX TMS orderdossier. Op deze manier heb jij als planner sneller inzicht in de POD’s, en kun je deze direct delen met jouw opdrachtgevers via bijvoorbeeld e-mail of het World Link klanten portaal.

Ondersteun jouw opdrachtgevers nog beter gedurende orderinvoer in World Link

MendriX helpt jouw klanten voortaan nog beter tijdens het aanmaken van orders via World Link. Je kunt de te kiezen verpakkingen per product voortaan makkelijk via het TMS configureren. Hiermee voorkom je dat een klant een verpakking kiest welke eigenlijk geen onderdeel is van de service.

Doordat de verpakkingen en producten op elkaar afgestemd kunnen worden, is orderinvoer via World Link voortaan waterdicht.

Afwijkingen tijdens een aflevering automatisch doorbelasten aan jouw opdrachtgevers

Wil jij jouw opdrachtgevers automatisch een toeslag in rekening brengen zodra een levering afwijkend afgerond wordt? Denk hierbij aan bijvoorbeeld verkeerde NAW gegevens, vastgesteld door de chauffeur. Of wil je jouw opdrachtgever automatisch een toeslag laten betalen voor alle extra leverpogingen die je moet verrichten?

Voortaan kan het artikeltype ‘TKN’ uitgebreid worden middels een filter op probleem- en/of taakstatus. Hierdoor kan MendriX automatisch vaststellen of er toeslagen berekend moeten worden voor specifieke taken in combinatie met geregistreerde problemen.

Voorkomen dat jouw werknemers foutieve toeslagenrapportages downloaden

Jouw werknemers kunnen hun werkurenrapporten opvragen via World Link? Heel goed, want dit zorgt ervoor dat je voldoet aan de CAO welke bepaald dat jouw werknemers inzage in data moeten kunnen hebben. Door dit beschikbaar te stellen via World Link nemen jullie dus ook druk weg bij HR doordat werknemers zelf de gewenste gegevens kunnen opvragen.

Dit opvragen kan eigenlijk over alle perioden en zo ver naar het verleden als men nodig achtte. Doordat de regels van de CAO kunnen wijzigen, kon opgevraagde oude data op een verkeerde manier berekend worden. Voor de berekening gebruikt MendriX TMS namelijk de meest recent ingestelde CAO waarden. Dit heeft met name betrekking op de hoogte van de toeslagen. Om te voorkomen dat er foutieve oude rapporten opgevraagd kunnen worden (oude data gemixt met nieuwe berekenmethoden), is het mogelijk om een maximale datum in het verleden in te stellen waarop werknemers rapporten mogen opvragen.

Zij kunnen dan geen rapporten opvragen over diensten die voor deze ingestelde datum liggen. Dit zijn in de praktijk dan ook diensten die al lang geleden afgewikkeld zijn met de werknemer. Op verzoek blijft het natuurlijk nog steeds mogelijk om deze rapporten door HR via het MendriX TMS uit te draaien.

Factureer jouw opdrachtgevers inclusief gebruiksvriendelijke bijlagen

Stuur naast de PDF-factuur nu ook een bijlage in Excel-formaat mee. Op deze manier maak je het jouw opdrachtgever nog makkelijker om de onderliggende factuurdata te kunnen controleren en analyseren. Dit kan nodig zijn voor verdere interne verwerking aan de kant van de opdrachtgever.

In MendriX TMS is het voortaan mogelijk om een bijlage op stamniveau in te stellen of een bijlage per opdrachtgever. Deze laatste instelling maakt het mogelijk om opdrachtgever specifieke bijlagen te kunnen versturen.

Hebben jij en jouw opdrachtgever specifieke wensen over de inhoud van de bijlage? Bespreek deze met jouw consultant om hier invulling aan te geven.

Strakkere ritplanning en ritmonitoring dankzij realtime positieverwerking

Tijdige communicatie tussen vervoerders en ontvangers is steeds belangrijker aan het worden. Dit komt doordat opdrachtgevers de customer journey van klanten zo ver mogelijk wil kunnen oprekken.

Zij kiezen dan ook voor vervoerders die een optimale customer journey kunnen faciliteren vanaf de overdracht van de zending naar de vervoerder tot en met de aflevering van de zending. Via MendriX TMS kan de vervoerder al op diverse momenten e-mail- en/of smsberichten versturen.

Denk hierbij aan het moment dat de zending is binnengekomen op depot, geladen is voor distributie of te laat dreigt te komen. Om binnen de last mile zo accuraat mogelijk te kunnen communiceren is het van belang dat jouw planning live informatie van de lopende ritten heeft. De communicatie tussen planning en chauffeur moet dus ook op het hoogste niveau zijn. Met behulp van MendriX Mobile en de laatste updates in onze ETA Module, kan MendriX TMS voortaan gebruik maken van de laatst bekende positie om de verwachte aankomsttijden van taken bepalen.

De positie van de chauffeur kan daarnaast direct getoond worden op kaart om zo direct een beeld te hebben van waar de chauffeurs rijden ten opzichte van hun ritten. Ook kan de planning hierdoor snel beslissingen binnen de planning maken, bijvoorbeeld om bij te laden. Dit is mogelijk als de ongeplande taken ook op de kaart getoond worden.

Automatisch herkennen of er tussendoor geladen of gelost moet worden op depot

Alle zendingen laden bij vertrek vanaf depot? Tussendoor laden of lossen op depot? Alle zendingen lossen op depot aan het einde van de rit?

Laat MendriX TMS jouw planner helpen om laad- of losacties over depots automatisch aan te laten maken. Zodra zendingen over één of meerdere depots lopen, kan MendriX het voorhalen of de distributie automatisch laten lossen of laden op depot. Dit is met name handig op het moment dat zendingen in een rit voorgehaald worden, maar op een ander depot afgeleverd moeten worden dan waar de rit van de chauffeur eindigt.

Deze intelligentie voorkomt dat de planner te veel moet nadenken in welke situaties er wel of geen depottaken aangemaakt hoeven te worden. De planner drukt simpelweg op de knop ‘Automatisch depottaken aanmaken’ en MendriX zorgt zelf voor de correcte taken en taakafhandeling plus registratie.

Beschikbare capaciteit via Custom Link delen met jouw webwinkel

Ben jij een eigen vervoerder welke producten verkoopt via jouw eigen webshop? Voor de optimale customer journey zou je willen dat jouw klant tijdens het bestelproces een datum en tijdslot voor aflevering kunnen kiezen. Bij voorkeur zijn deze mogelijkheden gebaseerd op de live capaciteit uit MendriX TMS.

Via de Module Capaciteitsbegrenzing kun je in MendriX TMS de beschikbare capaciteit per verzorgingsgebied inrichten. Deze wordt momenteel al gebruikt om bijvoorbeeld een ontvanger diverse afleveropties te geven wanneer hij of zij de afspraak wenst te verzetten via de Track & Trace pagina.

Doordat de live capaciteit beschikbaar is gesteld via Custom Link, kun je voortaan jouw webshop laten voorzien van een capaciteitscheck in het bestelproces.

Beschikbaar vanaf MendriX 2021.1

Zendingen identificeren op basis van de afgesproken barcode specificaties

Ben jij onderdeel van een logistieke keten en moet jij jouw zendingen voorzien van barcodes volgens een specifieke methodiek zoals bijvoorbeeld SSCC? MendriX geeft je nu de mogelijkheid om barcodereeksen te configureren welke als standaard gebruikt kunnen worden. Het was al mogelijk om reeksen te maken welke je kon koppelen aan een externe vervoerder. Op deze manier kon je voldoen aan de wensen van deze vervoerder.

Voortaan is het mogelijk om alle barcodes te laten voldoen aan zelf gedefinieerde specificaties. Zo ondersteunen we een prefix, instelbaar aantal posities, het startnummer en een suffix. Daarnaast kan er ook een controlegetal ingesteld worden. Op dit moment bestaat de keuze uit Modulo7 en Modulo10.

Registreren dat last mile traject van zending gestart is

Wil jij registreren en daarmee communiceren dat het last mile traject van een zending gestart is? Gebruik dan de laadscan functionaliteit in MendriX Mobile. Zendingen die gelost worden in een rit kunnen automatisch herkend worden als te laden op depot. De chauffeur kan op deze manier deze zendingen scannen voor geladen voor aanvang van de rit. Op deze manier weet de planning dat de zendingen succesvol geladen zijn. Ool opdrachtgevers en ontvangers kunnen inzage krijgen in deze data en weten dus dat de zending het laatste gedeelte van het traject ingaat.

Download MendriX Brochures

Meer weten over MendriX? Vul je naam + email in en download direct onze brochures.

Dank je wel! Je kan nu de brochures downloaden