Wat begon als dienst aan een kennis, groeide uit tot een slim softwarepakket voor de logistieke sector. Makkelijk via de mobiel, met een ultrakort lijntje tussen vervoerder en klant. In gesprek met Laurens van Run, CTO van MendriX. ‘Dicht bij de klant staan is cruciaal voor ons.’
Communicatie: dat is het sleutelwoord bij MendriX. ‘Het gaat om verwachtingsmanagement, voor de chauffeur, voor de klant en voor de ontvanger’, vertelt Laurens. ‘In de e-commerce is het intussen normaal dat je weet wanneer je pakketje komt, zodat je niet de hele dag thuis hoeft te zitten. Bij business-to-business zie je die precieze levering nog veel minder, maar ook die markt verandert.’ MendriX loopt daarin voorop, met een track-and-tracesysteem dat werkt met gps, realtime de route doorberekent van een transport en alle betrokkenen van de vorderingen op de hoogte houdt. Communicatie met een grote C. ‘Je hoeft niet te bellen waar de chauffeur is, het werkt met notificaties. Bij schade aan een transport maakt hij een foto en dan komt het automatisch in het dossier. Dit soort snelle en goede communicatie is wat steeds meer klanten verlangen.’
Enorme efficiencyslag
Klanten van koerier- en transportbedrijven, die op hun beurt de klanten zijn van MendriX. Zoals zoveel softwarebedrijven begon MendriX als eenmanszaak. Of beter gezegd: een eenmanszaak plus een tweemanszaak. Dat was omstreeks de eeuwwisseling. In 2004 fuseerden zij. En zoals zoveel softwarebedrijven rolden ze min of meer in de sector die ze nu al ruim 20 jaar bedienen: het vervoer. ‘De eerste klant was de vader van een toenmalige vriendin. Die raakte weleens een vrachtbrief kwijt en dat kostte hem zo 100 euro. Of wij daar een oplossing voor hadden? Nou, die konden we wel ontwikkelen. Nog steeds is facturatie de rode draad van ons systeem. Er moet tenslotte geld verdiend worden. Het primaire proces begint met de invoer van een order, de toewijzing van een chauffeur, het tarief en de planning.’
Kost wat, maar dan heb je ook wat. ‘Wij willen niet op prijs concurreren, maar op kwaliteit. Natuurlijk vergt IT een investering, maar ik durf de stelling aan dat je met MendriX TMS uiteindelijk geld bespaart. Je maakt namelijk een enorme efficiencyslag, daardoor is het rendabel. Urenregistratie, nacalculatie, routeoptimalisatie, wagenparkbeheer: alles kun je automatiseren. Je ziet ook dat transportbedrijven en koeriers die het meeste geld in IT investeren, het beste presteren. Het is zaak voor de logistieke sector om bedrijfseconomisch te denken: tot achter de komma weten wat je verdient.’ En op basis daarvan de kosten en baten tegen elkaar afwegen om te zien welke winst er met MendriX TMS te behalen valt. Vrees voor aanloopproblemen is nergens voor nodig. ‘Het is nog net geen plug-and-play, maar gebruikers kunnen er snel mee overweg en vinden het gemakkelijk te bedienen.’
Flexibiliteit in de planning
Bijkomend voordeel is dat de kosten voor apparatuur beperkt zijn. Een boordcomputer is niet nodig, chauffeurs kunnen met de MendriX Mobile-app op hun smartphone werken. En in die dik 20 jaar zijn de opties flink uitgebreid. ‘App en TMS vormen een sterke combinatie. Ons systeem is als een kerstboom, die vanaf de punt naar beneden steeds omvangrijker is geworden. Je kunt er enorm veel mee, met steeds meer modules die als ballen in de boom hangen.’ Daaruit kiest iedere klant een eigen kerstpakket, met die opties waar het bedrijf gebaat bij is. Dat gaat van een basispakket voor planning en facturatie tot het innovatieve totaalpakket met plan-, volg- en last-mile-software. In vijf talen. Speerpunt is flexibiliteit in de planning. ‘Ons systeem werkt ad hoc: als je nu gebeld wordt, kun je snel leveren en weet de klant tot op het halfuur nauwkeurig wanneer de levering aankomt. Het kan zelfs tot op een paar minuten nauwkeurig. Dat soort klantinformatie is essentieel.’
In de IT gaan de ontwikkelingen razendsnel en MendriX doet er alles aan om de concurrentie voor te blijven. Uit eigen beweging, want innovatie zit software-developers nu eenmaal in het bloed, maar ook op vraag van klanten. ‘Zoals multidepotplanning en ADR: het vervoer van gevaarlijke stoffen. De puntenregistratie daarvan hebben we ook geautomatiseerd. Op de langere termijn willen we een volledig geautomatiseerd plansysteem ontwikkelen. Zo blijft de kerstboom groeien door steeds weer nieuwe wensen. We zijn een innovatief bedrijf en willen vooroplopen, net dat stapje extra zetten. Het is niet zo dat we maatwerk leveren, maar we denken wel altijd mee met de klant om een oplossing te vinden voor een probleem waar hij of zij tegenaan loopt. Door samen te werken kom je samen verder. En als het nodig is gaan we als IT-adviseur mee naar de klant van onze klant om diens wensen te bespreken.’
Toegevoegde waarde
De service gaat nog verder, met een 24/7-noodnummer als het systeem onverhoopt uitvalt. ‘Dat gebeurt weleens als een klant een update doorvoert op zijn computers. Wij geven de garantie dat we het probleem zo snel mogelijk oplossen. Moet ook wel, want ze zijn van het TMS afhankelijk.’ Die service wordt gewaardeerd en de klanten tonen zich zeer tevreden over de software, getuige ook de groei van MendriX. ‘Onze klanten zijn om twee redenen loyaal: we bieden toegevoegde waarde met een oplossing voor hun vraag en we blijven innoveren. Dicht bij de klant staan is cruciaal voor ons, vandaar ook dat we vier of vijf consultants hebben. Die servicegerichtheid betaalt zich uit, want we groeien elk jaar met dubbele cijfers.’
Tot slot nogmaals het sleutelwoord communicatie. ‘Je kunt MendriX TMS en de app inrichten in je eigen huisstijl, inclusief de webportal en notificaties aan de klant. Dat is belangrijk voor de klantbeleving, de customer journey. Ook krijgt de klant een foto te zien van de chauffeur die onderweg is met zijn zending. Dat schept vertrouwen en daar gaat het om. Je hoeft het niet te gebruiken, maar wees je ervan bewust dat het kan. Zoals gezegd kunnen gebruikers snel en gemakkelijk met het TMS overweg, maar we moeten ze wel wijzen op de vele opties die er zijn. Nogmaals: je hoeft ze niet te gebruiken, maar doe het vooral wel als de chauffeur, de klant of je bedrijf er beter van wordt.’
Vrijblijvend kennis maken met MendriX TMS?
Vraag gratis demo aan: www.mendrix.nl/demo.