On the road met: ONB
Procesdeskundige Frits Dijkstra van ONB in Dokkum ontwerpt werkprocessen: hij maakt ze sneller, slimmer en goedkoper. Loopt een proces niet als gewenst, dan geeft hij opdracht om het beter op te bouwen of aan te passen. Vier jaar geleden koos ONB voor MendriX. ‘Daar is altijd iemand beschikbaar. MendriX staat écht voor de klant.’
ONB bezorgt artikelen voor de print- en signwereld. Of het nu gaat om een aluminiumbord van 10 bij 10 centimeter, een rol fotobehang of een XXL-banier van 100 bij 100 meter: wie vandaag bestelt, ontvangt het morgen of binnen enkele dagen thuis of op het werk. ‘We verwerken de pakketten tot na middernacht. Twee uur later is het pakket al onderweg naar het depot en vanaf acht uur wordt het afgeleverd’, zegt Frits. Het snelst wordt een pakket binnen 18 uur bezorgd. Alleen als een product naar Duitsland of Frankrijk moet, kan het langer duren.
Eigen bezorgdienst
ONB is de laatste jaren hard gegroeid, bekent Frits. Het bedrijf telt pakweg zo’n 100 sorteer- en depotmedewerkers en chauffeurs. De veranderingen in de bezorging van de reguliere bezorgdiensten, naar meer kleine pakketjes, was hét startpunt om ruim vier jaar geleden een eigen bezorgdienst op te zetten. Van vier à vijf leveringen per dag is dat uitgegroeid tot 35 bussen en vier vrachtwagens. ‘We hadden iets nodig waarin je alles kwijt kunt: personeel, voertuigen, ritten, bestellingen. Uiteindelijk kozen we voor MendriX. Die keuze heeft bijgedragen aan de snelheid van onze groei.’

Voor de planning gebruikt ONB MendriX TMS. ‘Daarin slaan we de auto’s op, ritten, voertuigbeheer, personeelsbeheer, een stukje facturatie.’ Onderweg werken de chauffeurs met de Mobile-app. ‘Zo weten zij wat ze moeten doen en kunnen wij rechtstreeks instructies doorsturen, zoals contactgegevens van de ontvanger. Dat is bijvoorbeeld handig op festivals. Wij geven een persoon op en als hij ter plekke is belt de chauffeur hem en levert de spullen persoonlijk af. De chauffeur ziet meteen als iets verkeerd is en kan met ons communiceren. Hierin zit onze kracht: het systeem werkt goed voor ons én de chauffeurs. Zoiets heb je met 35 mensen onderweg echt nodig.’
Efficiëntie
Frits vertelt hoe ONB dit ooit met briefjes en een markeerstift regelde, waarbij een pakje met het juiste nummer bij de bus werd neergelegd. Maar als je tien blaadjes en 240 nummers hebt, is de efficiëntie er wel uit. ‘Daarom zijn we overgestapt op een tussenoplossing, maar dat bleek het ook niet helemaal. Toen kwam MendriX met de Mobile Cross Dock app. Die mochten we testen en werkte voor ons erg goed. Wil een klant een bestelling opeens naar een ander adres, dan is dat administratief zó geregeld, want alles zit in één systeem en is meteen geüpdatet. Het systeem is simpel, daar kunnen wij goed mee overweg. Dat geven de jongens op de vloer ook aan: je kunt alle informatie zo ophalen en een nieuw label maken.’

Qua logistiek worden de spullen aangeleverd bij een van de sorteermedewerkers, die 24/7 aanwezig zijn. Zij ontvangen het pakket en scannen het om te zien naar welk depot het moet. Om 2:00 uur ’s nachts vertrekt de eerste vrachtwagen, de laatste om uiterlijk 4:30 uur. Ze brengen de gesorteerde pakketten naar de depots, waar ze worden gelost en met de MendriX Cross Docks nogmaals gescand. Pakket A mag direct naar het depot, pakket B kan nog even worden opgeslagen. Moet het naar een bus, dan draagt een depotmedewerker het over aan de chauffeur, die het nogmaals scant. ‘Als de wagens zijn vertrokken, informeren wij de klant over de tijd waarop de chauffeur ongeveer komt. De chauffeur arriveert, scant en geeft het pakket af. De klant tekent en de chauffeur sluit af en gaat naar de volgende. Klopt er iets niet, is iets kapot of de klant niet aanwezig, dan neemt de chauffeur dit pakket weer mee en verwerken wij het de volgende dag op dezelfde manier.’
Keuzes maken
De vervoersbranche zal de komende jaren sterk veranderen, verwacht Frits. ‘Wij worden gezien als vervuilers, dus de klant verwacht veel van ons. ONB is vooruitstrevend in elektrisch vervoer, heeft pilots gedraaid en vindt het noodzakelijk. Maar het gaat ook om de klant, want elektrisch rijden is duurder, dus die moet meebetalen. En hoe gaan wij al onze auto’s omzetten in elektrisch vervoer? Waar laden we ze op? Vanaf 2025 mogen brandstoftrucks geen milieuzones meer in, dus we moeten nu al keuzes maken om straks te kunnen blijven rijden.’
Frits voorziet ook dat transporteurs meer bezorgvrijheid willen. Dat staat niet los van het afvoeren van afval bij klanten. ‘Onze bussen worden meer en meer ingericht op de grotere pakketformaten. Ze zijn langer dan vijf meter, zodat wij lege kokers van de klant kunnen meenemen. We zijn servicevervoerders, brengen de spullen waar de klant wil, om het zo makkelijk mogelijk te maken. We rijden door naar deur 4 in plaats van naar de receptie en lossen ter plekke. Of het nu om festivals, beurzen of evenementen gaat, wij brengen de spullen een stap verder, zo nodig het hele gebouw door. We bieden verlengde service. En dat is best onderscheidend op de logistieke markt.’
Duurzamer
Veranderingen vragen om aanpassing van het wagenpark, maar ook van de verpakkingsstromen. Frits: ‘Hoe kunnen we een goed logistiek netwerk opzetten waarbij helemaal geen verpakking nodig is? Ik denk aan herbruikbare verpakkingen of bussen die je zelf kunt aanpassen, zodat je ook gevoelige dingen kunt overbrengen zonder beschadigingen. Dat gaat de komende jaren spelen.

Net als vaste leverdagen. Mijn toekomstvisie is een 24 uurseconomie, waarbij vervoerders zelf inbrengen hoe ze die invullen. Met behulp van MendriX, andere consultants, apps en nieuwe technologieën kunnen we de logistieke markt duurzamer maken. Is er een probleem, een storing, iets kapot? Dan verzinnen we met elkaar een oplossing, zodat we ook de volgende dag onze activiteiten kunnen voortzetten. Dat is een grote plus!’

Frits Dijkstra
Procesdeskundig
