On the road met RBTC Logistics
Richard Boers van RBTC Logistics heeft nu vier jaar zijn eigen expeditiebedrijf, maar werkt al tien jaar samen met MendriX. Hoe dat zit, vertelt hij hieronder. ‘MendriX springt eruit omdat het zo overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is.’
Richard Boers hoef je over logistiek niets wijs te maken. ‘Ik ben al van jongs af aan actief in de logistieke wereld. Heftruckchauffeur, orderpicker, magazijnmedewerker, magazijnchef, crossdockmanager: ik heb alle facetten meegemaakt. Vervolgens heb ik met een compagnon Helder! Transport opgericht.’ Dat is nu ruim een decennium geleden, waarbij zo veel mogelijk automatiseren vanaf dag 1 het plan was. ‘We lieten verschillende TMS-aanbieders langskomen. MendriX sprong eruit omdat het zo overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Je kunt zowel de in- als verkooptarieven in het systeem zetten en je krijgt er een facturatie- en half CRM-systeem bij.’ Customer relationship management: wel zo belangrijk als je de spin in het web bent van het internationale transport. ‘Het webportaal is makkelijk te maken en volledig naar wens van de klant in te richten. Klanten boeken zelf orders in en zien die direct terug in het orderoverzicht, met de tarieven.’
Twee kapiteins op een vrachtschip bleek niet te werken, zodat Richard Helder! Transport verliet en iets anders ging doen. ‘Ik ging aan de slag om Zwerus Transport terug op de kaart te zetten. Dat lukte mede doordat ik daar MendriX introduceerde, waarna het bedrijf kon worden verkocht. Vervolgens maakte ik de overstap naar Ewals Cargo Care, een transportbedrijf met 29 vestigingen in veertien landen en drie- tot vierduizend trailers. Ook daar was het voor mij een vereiste dat ik MendriX tot mijn beschikking kreeg.’ En toen kwam er iets heel anders op zijn pad. ‘Een bekende vroeg me hem te ondersteunen bij de verkoop van energie in Hamburg. Een uitdaging die ik wel aan wilde gaan. Ging ik als boertje uit Oldenzaal groene stroom verkopen aan de zakelijke sector daar. Na een zeer succesvolle periode keerde ik twee jaar later terug in Oldenzaal en met een schat aan ervaring, een groot netwerk en het verdiende geld startte ik in 2020 zelf een expeditiebedrijf.’
De beste opties op maat
Daarmee was Richard Boers Transport Consultancy Logistics een feit, kortweg RBTC Logistics. Het begon bescheiden, met kantoor aan huis, maar dankzij zijn uitgebreide netwerk zat de groei er meteen in en algauw betrok Richard het huidige kantoor op bedrijventerrein het Hazewinkel in Oldenzaal. ‘Ik had in een mum van tijd negen mensen op kantoor. Daar komt een hoop peoplemanagement bij kijken, waardoor ik niet meer bezig was met waar ik goed in ben: logistieke vraagstukken. Een afschaling was noodzakelijk om de rust en het plezier te bewaren. Nu heb ik vier man in vast dienstverband plus een flexibele schil van zo’n zes zzp’ers. Dat is heerlijk werken.’ Ze gaan ver voor de klant. Letterlijk, want RBTC Logistics verzorgt ook dagelijks lucht- en zeevrachten. ‘Van alle markten thuis’, zoals Richard vindt dat het moet. ‘Bied je logistieke oplossingen aan, dan moet je álles aanbieden: van opslag tot overslag, fulfilment en custom warehousing tot het organiseren van wegtransporten van pakket tot volledige vrachtwagen binnen en buiten Europa. Voor alle logistieke vraagstukken moet RBTC Logistics dé oplossing zijn. Met MendriX als basis-TMS is dat goed te organiseren.’
Het is zaak om samen met je netwerk een stabiele flexibele schil om je heen bouwen, legt Richard uit, zodat je de wensen van de klant zo goed mogelijk kunt faciliteren. ‘We huren ruimte bij loodsen op de Maasvlakte en in de Botlek, die per loods dertig tot vijftig containers af kunnen handelen. Af en toe moeten er even vijf containers tussendoor, doordat veel ad hoc gebeurt. Dat lukt ons altijd, want we onderhouden goede relaties met onze partners, die bij speciale aanvragen net dat stapje extra zetten. Winst is niet onze prioriteit, eerst en vooral willen we alles zo goed en zo snel mogelijk organiseren voor de klant, zodat die meer winst kan maken en kan groeien. Klanten waarderen onze inbreng en dat betaalt zich terug. Bij ons draait het om gentlemen’s agreements, waarbij we op productniveau de beste opties op maat bieden. Precies naar de wens van de klant.’
Langdurige relaties met partners
Langdurige relaties zijn het uitgangspunt van RBTC Logistics. ‘We werken jarenlang trouw samen met de juiste partners. Je weet wat je aan elkaar hebt en je kunt de klant garanties geven en goed ondersteunen.’ Als expediteur met meer dan een kwarteeuw ervaring kan Richard vele klanten ontzorgen. ‘We bieden talloze manieren van vervoer, logistieke op- en overslag en in het TMS kunnen we uit honderden vervoerders en logistieke dienstverleners de juiste kiezen. Aan de voorkant vult de klant de order heel eenvoudig in, waardoor hij er weinig tijd aan kwijt is. Is de order eenmaal binnen, dan volgt de automatische tarifering en selectieprocedure. Dankzij MendriX. Het is een totaaloplossing tegen lage kosten, terwijl IT-kosten normaal gesproken niet mals zijn. Het mooie is dat het veel modules biedt en dat je die met één druk op de knop kunt aan- en uitschakelen, al naargelang je ze nodig hebt. Wij gebruiken zes of zeven modules en schuiven waar nodig steeds verder op richting de klant. Dat moet ook wel als je werkzaam bent in een dienstverlenende sector.’
Onder invloed van de pakketdienst groeit het aantal wensen gestaag. ‘Daar krijg je heel veel notificaties en dat verwachten onze klanten nu ook. De consument raakt verwend door partijen als DPD, die je precies vertellen wanneer ze langskomen en ook ’s avonds leveren. Met een grote vrachtwagen en omvangrijke goederen is het iets lastiger om een exact tijdstip van levering te geven dan met een busje. En toch informeren wij onze klanten keurig op tijd over hun zending, ook bij wijzigingen. Het planwerk doen we met MendriX, maar verder staan we iedereen direct te woord. In dit vak wil je mensen spreken, het sociale aspect is enorm belangrijk. Klanten waarderen het dat ze ons spreken in plaats van een keuzemenu of chatbot te krijgen of dat je alleen per mail bereikbaar bent. Een beller is nog altijd sneller. En niet alleen dat, de communicatie is ook leuker!’
Dat geldt ook voor het contact tussen de medewerkers onderling, zegt Richard. ‘Veel communiceren met elkaar, bedrijfsuitjes, festivals die we sponsoren. Zo houden we de stemming erin, want als het personeel tevreden is en klanten met een glimlach te woord staan, dan slaat dat over op de klant. En onze partners betalen we altijd faire tarieven voor hun diensten, omdat we willen dat ze met goed materieel en tevreden personeel te werk gaan. Voor ons is het een drie-eenheid: klanten kunnen groeien en op ons bouwen, onze partners kunnen op ons bouwen en groeien en zo groeien wij mee. Op die manier bouw je langdurige relaties op.’ Zoals die met MendriX, al tien jaar lang naar ieders tevredenheid.
‘Het webportaal is makkelijk te maken en volledig naar wens van de klant in te richten’