Klanten weten het: MendriX TMS blinkt uit in flexibiliteit. Het is een kerstboom met vele ballen, die de klant er naar behoefte uit kan halen. Een kerstboom die zich steeds verder vertakt, zoals in de eerstvolgende release met nieuwe functionaliteiten voor Inzetbaarheidsplanning. Product owner Carvin Werners praat ons bij over dit welkome hulpmiddel voor planners.
Niet op maat gemaakt, wel voor elk wat wils en met de focus op de meest voorkomende uitdagingen in het wegtransport. Dat is het transportmanagementsysteem van MendriX. Elk transportbedrijf beschikt er over een breed scala aan functionaliteiten, waar het een keuze uit maakt die precies aansluit bij het eigen werkproces. Dat maakt dit TMS net zo waardevol als tailormade zonder de kosten van een exclusief ontwikkeld softwarepakket. En anders dan zo’n exclusief pakket gaat de ontwikkeling door zonder de kosten te verhalen op de klant, met steeds weer nieuwe ballen in de boom. Slimme uitbreidingen waar de klant baat bij heeft. Zoals MendriX Inzetbaarheidsplanning, om zo goed mogelijk met resources om te springen.
‘In het transport heb je te maken met wielen en mensen: voertuigen, trailers, materiaal, chauffeurs en bijrijders. Dit draaiend houden is de grootste kostenpost van een vervoerder’, vertelt product owner Carvin Werners van MendriX. ‘Dan is het belangrijk dat je je resources optimaal kunt managen en daarbij draait het allemaal om beschikbaarheid. Het begint bij registratie, maar te vaak blijkt registratie een doel op zich. Transportmanagementsystemen die alles keurig registreren en daar verder niets mee doen.’ MendriX Inzetbaarheidsplanning zet de volgende stap door planners in staat te stellen de planning te stroomlijnen. ‘Wij zetten registratie om in gebruiksgemak, met een oplossing die onze klanten verder helpt. Planners hebben een heel dynamische functie. Ze moeten met van alles en nog wat rekening houden en snel beslissen, soms voor wel honderden ritten per dag. Wij helpen hen de juiste beslissingen te nemen.’
Voorstel voor planning
De variabelen zijn immers legio, te beginnen bij de aan- of afwezigheid van chauffeurs, voertuigen en materiaal. Carvin: ‘Een voertuig kan in onderhoud zijn en een chauffeur met verlof. Zijn er beperkingen vanwege gevaarlijke stoffen? Is een chauffeur gekwalificeerd voor een bepaalde klus? Je hebt er niets aan als het systeem alles registreert, maar vervolgens niet met je meedenkt en alles toestaat. Wij tillen het naar een hoger plan. MendriX Inzetbaarheidsplanning helpt de planner door alleen resources te presenteren die passend zijn voor het type werk, waardoor de planner minder afwegingen hoeft te maken en ontlast wordt bij het werk. Wel met de mogelijkheid om het systeem te overrulen. Dan waarschuwt het bij problemen, bijvoorbeeld als je een chauffeur dubbel inplant.’
Nu gebeurt een deel van de beschikbaarheidsplanning vaak in Excel, weet Carvin van klanten. ‘Dat is prima als je over drie auto’s beschikt, maar met honderd auto’s wordt het een ander verhaal. Dan moet je alles zelf goed in de smiezen houden, inclusief wisselende diensten. Daarnaast zijn we van mening dat het managen van resources zo veel mogelijk in het TMS moet gebeuren.’ De nieuwe functionaliteit doorloopt eerst een pilot met een klankbordgroep om de oplossing te valideren. Of zoals Carvin zegt: ‘Spiegelen met planners om te zien of het hun leven echt makkelijker maakt en op basis van hun input dingen toevoegen of veranderen.’ Zodra die testfase achter de rug is komt Inzetbaarheidsplanning in MendriX TMS op de markt. De lancering staat gepland voor Q3 2023.
‘Wij helpen planners om de juiste beslissingen te nemen’
Carvin Werners
Product Owner