On the road met ONB

In de nog prille geschiedenis van ONB vonden er twee grote gebeurtenissen plaats. Eerst de start als vervoersdienst voor grootformaat materialen in 2018. En vervolgens, in het najaar van 2020, de lancering van MendriX TMS om dat vervoer te stroomlijnen. ‘We wilden op zekerheid spelen met een senior in de markt.’

Het was uit nood geboren, maar bij ONB weten ze heel goed hoe je van de nood een deugd kunt maken. ‘De grote vervoerders rekenen hoge tarieven voor large format pakketten’, vertelt Bert Witteveen, logistiek manager. ‘Wij zagen een kans om hierop in te springen en deze stroom pakketten over te nemen met als uitdaging om goedkoper te worden. Dat is gelukt. Het begon in 2018 met een handvol bussen, nu hebben we er 26 rondrijden plus twee vrachtwagens. En dan werken we ook nog met tien subcontractors. Samen goed voor 30 tot 35 routes per dag met 500 tot 1000 stops, voor ongeveer 1500 pakketten.’

Die grote sprongen in de logistiek kon de eenvoudige routeplanner van weleer niet meer bijbenen. ‘We openden depots in het hele land: eerst in Dokkum, daarna kwamen Aalsmeer, Apeldoorn en Tilburg erbij. En nu is er de ambitie om ook depots te openen in Duitsland en België’, zegt assistent-logistiek manager Damir. ‘We werken met een team van ruim vijftig medewerkers.’ Om die groei in goede banen te leiden ging ONB op zoek naar een softwarepartner. Bert: ‘Het nieuwe systeem moest met onze schaalbaarheid mee kunnen komen, onze service en activiteiten faciliteren, en we wilden de kosten volgen en efficiency meten. Toen hebben we een x-aantal planprogramma’s naast elkaar gelegd en daar kwam MendriX als beste uit.’ Vanwege een transportmanagementsysteem dat zich ruimschoots had bewezen. ‘Ze waren al jaren aan de gang en wij wilden op zekerheid spelen met een senior in de markt.’

Spectaculaire kostendaling

De uitrol vond plaats in november 2019. ‘Uiteraard loop je dan tegen wat dingen aan en zijn er kinderziektes, zoals bij de koppeling met onze eigen software, maar de implementatie is goed verlopen’, verzekert Damir. Bert valt hem bij: ‘Mede dankzij de goede begeleiding van MendriX. De voorbereiding was goed, we hebben proefgedraaid en uiteindelijk kon de knop om. De eerste twee weken ben je dan nog bezig met optimalisatie en finetuning, waarbij we veel konden sparren met MendriX. En vervolgens hebben we de gewenste efficiencyslag in de logistiek gemaakt.’ Met inzichtelijkheid als toverwoord. ‘Een goed inzicht in de routes, het personeel en de kosten.’

Het leidde tot een spectaculaire daling in de transportkosten. ‘Natuurlijk heb je eerst te maken met opstartkosten, maar wij kunnen grote pakketten nu goedkoper transporteren dan menig andere vervoerder’, zegt Bert. ‘Van een hoge stopprijs streefden we naar de helft. Nou, we zitten nu op een kwart en het einde is nog niet in zicht.’ Dat zit ’m voornamelijk in een slimme routeplanning. ‘Hoe meer stops per route, hoe beter. Dat kun je met MendriX TMS op een eenvoudige manier optimaliseren. En doordat we nu met eigen mensen werken gaat ook het schadepercentage van de pakketten omlaag, want zij hebben de kennis van het product en de betrokkenheid. Ook met retouren werkt het efficiënter en in de toekomst kunnen we materialen terugnemen voor de producent om die te recyclen.’

Gebruiksvriendelijkheid en klanttevredenheid

Damir wijst daarnaast op de gebruiksvriendelijkheid van het systeem. ‘MendriX Mobile is een heel praktische app voor onze chauffeurs. Het hele systeem is prettig in het gebruik. Je kunt makkelijk accounts voor personeel toevoegen, routes invoeren en alles categoriseren. De verbetering in de administratie is enorm. We gaan veel efficiënter te werk als organisatie en hebben alles bij de hand: de kosten op busniveau en per medewerker. Ook schade bij bezorgingen kunnen we nu veel beter in de administratie verwerken. Het werkt gewoon ontzettend fijn.’ Bert: ‘En omdat je de resultaten zo goed kunt inzien, weet je precies aan welke knoppen je moet draaien om tot nog betere resultaten te komen. MendriX TMS biedt echt een bak aan data.’

Een succesvol bedrijf staat of valt bij de klanttevredenheid en ook daar zijn grote stappen gemaakt. ‘MendriX biedt een uitgebreid track-and-tracesysteem en dat is helemaal up-to-date’, vervolgt Bert. ‘Voor ons proces heel professioneel, met alle informatie die de klant nodig heeft. Want het allerbelangrijkste is dat het platform voorziet in goede communicatie met de klant, op een moderne manier. Dankzij het systeem is de klant op de hoogte van de levertijd en kan hij het pakket de hele route volgen. MendriX TMS heeft ontzettend veel functionaliteiten en het mooie is dat je die naar wens kunt uitbreiden en opzeggen. En ze blijven doorwerken aan nieuwe modules, ook in samenspraak met ons als partner. Ze zijn flexibel en willen veel van onze wensen realiseren.’

‘Je weet precies aan welke knoppen je moet draaien om tot nog betere resultaten te komen’

Download MendriX Brochures

Meer weten over MendriX? Vul je naam + email in en download direct onze brochures.

Dank je wel! Je kan nu de brochures downloaden