We brengen graag belangrijk nieuws onder jullie aandacht met betrekking tot de Duitse maut, die vanaf 1 december 2023 zal worden aangepast. Deze veranderingen zullen plaatsvinden in drie fasen, elk met specifieke wijzigingen die van invloed kunnen zijn op jullie transportplanning.
Laten we eens een kijkje nemen naar wat er staat te gebeuren:
Fase 1: Invoering van een CO₂-toeslag (1 december 2023)
Op 1 december 2023 worden de nieuwe CO₂-toeslag en de bijbehorende differentiatie in prijzen geïntroduceerd. Dit betekent dat er meer rekening wordt gehouden met de CO₂-uitstoot van voertuigen, wat van invloed kan zijn op de tolheffingen.
Fase 2: Tolheffing voor vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3,5 ton (1 juli 2024)
Vanaf 1 juli 2024 wordt de tolverplichting uitgebreid naar vrachtwagens met een totaal toegestane massa van meer dan 3,5 ton. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor transporteurs die met zwaardere voertuigen opereren.
Fase 3: Voertuigen zonder emissie (vanaf 1 januari 2026)
Emissievrije voertuigen, zoals elektrische voertuigen, voertuigen met een waterstofverbrandingsmotor en voertuigen met een waterstof-brandstofcel, zullen vrijgesteld zijn van tolheffingen tot 31 december 2025. Vanaf 1 januari 2026 zullen ze een verlaagd tolstarief van 75 procent voor infrastructuurkosten betalen, plus tolheffingen voor luchtvervuiling en geluidsoverlast.
Wat betekent dit voor MendriX TMS gebruikers?
Om ritten te plannen via MendriX TMS, waarbij tolberekeningen worden uitgevoerd via PTV xServer, is het essentieel op de hoogte te zijn van recente wijzigingen. Vanaf 1 december 2023 zullen alle voertuigen standaard worden ingedeeld in de laagste milieuklasse, wat resulteert in de hoogste tolheffing.
Je kunt nu al anticiperen op de verhoogde maut in MendriX door eenvoudigweg een rit te plannen die voor december gepland staat. Volgens PTV’s communicatie zijn ze ook voorbereid op aanpassingen in de Oostenrijkse tol.
Op dit moment onderzoeken we de mogelijkheid om maut te berekenen voor voertuigen die in CO₂-emissieklasse 2 t/m 5 vallen. Zodra hierover meer informatie beschikbaar is, zullen we jullie op de hoogte houden via onze nieuwsbrief.
* CO₂-emissieklasse 5 geldt voor emissievrije voertuigen met een CO₂-emissiewaarde van minder dan 1 g/km.
* CO₂-emissieklassen 2-4 hebben verschillende grenswaarden voor CO₂-emissies.
* CO₂-emissieklasse 1 is van toepassing op voertuigen waarvoor geen specifieke CO₂-emissies zijn gedocumenteerd (eerste registratie voor 1 juli 2019) of die momenteel de CO₂-referentiewaarde overschrijden.